KladdisDagen

I söndags hände det. Jag bestämde mig helt spontant för att sluta äta socker. Sen har jag varit duktig hela veckan. Jag har undvikit varm choklad-kapslarna som ligger i skåpet, chai-latten och pop-tartsen som jag drömt om att äta. Då tänkte jag att det kan vara bra att hålla i det i några veckor. Vänja av sig vid den extrema sockermängden och spara massa pengar som annars går till godis (äter så mycket godis).
 
Men sen kom jag på att det är kladdkakans dag imorgon, och det är ju typ årets heligaste dag för mig. Men är det värt att bryta socker-grejen när jag varit så duktig?
 
Så jag kom på att jag skulle baka utan socker och se vad som händer. Jag brukar ju göra bananpannkakor som smakar jättegott och sött av sig själva, så att lägga till mörk choklad (som säkert innehåller socker men som ändå känns mer ok) borde ju inte vara några problem?
 
Jag lade allting i en mixer för att undvika stora bananbitar. Jag la i 5 ägg (tänkte använda 4 men dessa var eko och alltså ganska små, men 4 är nog ändå bättre för det blev lite mycket ägg), 2 bananer, en skvätt rapsolja, en mininypa salt, typ två teskedar vaniljsocker (hade säkert funkat med vaniljpulver också). Jag mixade tills det blev fluffigt och smälte två lindt-mörk choklad i ett vattenbad. Jag tog en 70% och en 85% men jag rekommenderar att använda 70 :P Mixade i den smälta chokladen och hällde i en form. Smeten smakade supergott <3 Gräddade i ugn, 200 grader i typ 15 minuter. Men den blev lite för fast och tappade lite av sötman som smeten hade så nästa gång tar jag nog ut den efter 10.
 
Jag fuskade också och hällde vaniljsocker på :P Men om man har i den lite kortare tid så behövs nog inte det.
 
Den smakar absolut inte som vanlig kladdis. Men den smakar som en chokladig och dessertig ugnspannkaka. Inte så söt men absolut god. Så jag ska fira kladdkakans dag med den imorgon och kanske hälla lite varma hallon över <3 Återkommer med ett bättre recept om jag testar igen och den blir bättre :P
 
 
Allmänt | |
Upp